Guldnålskonsert med Anna-Lena Laurin

Anna-Lena Laurin

Årligen delar föreningen Jazz i Malmö ut hedersutmärkelsen Guldnålen till någon som gjort kreativa och innovativa insatser för att främja jazzen i regionen. 2022 går priset till tonsättaren Anna-Lena Laurin. I samband med utdelningen på Palladium bjuder hon på en exklusiv guldnålskonsert med musik från sin långa, breda och framgångsrika karriär.

Laurin startade sin bana som jazzpianist och sångerska men verkar numera främst som klassisk tonsättare med tyngdpunkt på symfonisk musik.

Genom åren har hon komponerat på beställning för högt framstående orkestrar/solister/dirigenter såsom Kungliga Filharmonikerna, Malmö Operaorkester, Norrlandsoperan, Helsingborgs symfoniorkester, argentinska Orquesta Sinfónica Municipal de Mar del Plata, Sveriges Radio, Håkan Hardenberger, Göran Söllscher och Nisse Landgren, för att nämna några få, och hennes musik spelas på konserter, radio och TV över hela världen.

Flera av Anna-Lena Laurins verk har fått motta priser och utmärkelser. Bland annat utsågs hon till Composer of the Year #2 på The 37th Annual Jazz Station Awards/The Best Jazz of 2015 i Los Angeles. 2013 tilldelades hon Sveriges Radios prestigepris Jazzkatten i kategorin Årets Kompositör. Hennes ”Concerto for Flute, Strings and Harp” och ”Concerto for guitar” nominerades av SMFF till ett av de mest betydande verken i Sverige åren 2011 och 2016.
2014-16 var Laurin Composer in residence hos Camerata Nordica och 2018 hos Sinfonietta Riga. Hennes musik finns presenterad på 16 inspelningar, varav flera är porträttalbum. Att ha rönt så stor framgång i så olika genrer gör Laurin unik.

Varmt välkomna till en gyllene och oförglömlig guldnålskonsert!

 

 

Sagt om Anna-Lena Laurin:

Om CD-skivan ”The Painter”, solist Anders Bergcrantz:
”Tredje satsen, Sunflowers, har några ögonblick där man helt tappar kontakten med marken och bara svävar. Jordiska bojor löses upp i viktlös musikalisk flykt. ”
Ladislaus Horatius, OPUS

Om ”Persephone” med HSO, Andrew Manze m fl:
”Det är ett verk med oändliga höjder och djup och så till vida inte olikt Sibelius-symfonin. Om hundra år bör det ha intagit motsvarande plats – ofta hört men fortfarande med kraft nog att i rätt dirigents händer beröra och skaka om sin publik”.
Fredrik Fischer, HD

Gillar du också kultur och musik?

Få konserttips och senaste nytt direkt till din inkorg.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.