Khala Uma

Svensk-boliviska Khala Uma firar 35 år!

Välkommen till en jubileumskväll för att uppmärksamma att svensk-bolivianska Khala Uma i hela 35 år berikat Sverige med folkmusik från Anderna och skänkt aymarafolket ett ansikte. Gruppen tog form på 1980-talet i La Paz, Bolivia, då Gitte Pålsson arbetade som volontär med att bygga upp musikverkstäder ihop med aymarafolket. Där träffade hon Cesar Salazar, som spelade traditionell andinsk musik. Kärlek uppstod och 1988 anlände Cesar och Gitte till Sverige med dottern Tania Wayra.

Sedan dess har det blivit över 5 000 konserter och turnéer, där gruppen utöver att spela musik också levandegjort aymarafolkets kamp för sina rättigheter och traditioner. Khala Uma har utsetts till Malmöhusläns Landstings kulturstipendiater, mottagit Ystads Kulturpris och grammisnominerats för albumet Resan till Anderna. 2006 började dottern Tania att spela i gruppen och året därpå inkluderades också Allan Skrobe.

Under pandemiåren 2020–2021 började Khala Uma att kollektivt komponera egen musik i andinsk tradition. Musik som de med stöd av Region Skåne och Kulturrådet spelat in med Jatte Nilsson som producent. När de ikväll firar 35 år av andinsk musik i Sverige med konsert och skivsläpp för plattan Awischa är det med detta material i fokus.

Navet i Khala Umas musik och arrangemang är sången ihop med olika flöjter, trummor, gitarr och charrango samt stränginstrument såsom mandola. Sångerna framförs på aymara, spanska och svenska, med rytmer från Anderna och med melodier som påverkats av svensk folkmusik såväl som av möten med folkmusiker från andra länder. I Khala Umas nyskrivna musik blåser vindar från den andinska högplatån ihop med den skånska slättens klanger i sången och i Allan Skrobes gitarr- och mandolaspel hörs stråk av balkanmusik.

Medverkande:
Cesar Salazar – panflöjter, kena, trumma, sång
Tania Wayra – sång, fiol, trumma, övriga rytminstrument
Gitte Pålsson – sång, gitarr, charrango
Allan Skrobe – gitarr, mandola, m m
Sven Kristersson – regi av berättelserna som framförs mellan sångerna
Ann-Krestin Vernersson – har sytt upp gruppens väskor och designat scenkläderna, som sytts upp av Marianne ateljé i Malmö.


Allan Skrobe
har en musikalisk bakgrund i jazz, pop, rock, folk- och världsmusik. Med Khala Uma använder han gitarr, soprangitarr och mandola för att anamma den andiska musikens rytmer och språk, men skapar en fusion genom sitt personliga spelsätt. Något nytt bildas då man behåller den gamla traditionen men samtidigt riktar blicken framåt.

Tania Wayra är sångerska och låtskriverska med rötter i Bolivia och Sverige, utbildad vid folk- och världsmusiklinjen på Musikhögskolan i Malmö. Inom projektet Rösträtt – sång på förskolan tar hon i sin föreställning Sjung för livet med Tania med sig barnen på en resa till Anderna, där de får uttrycka sina känslor i samklang med natur, kropp och inre liv. På Palladium sjunger Tania Wayra egna kompositioner på spanska och aymara från debutalbumet som släpps hösten 2023. 2022 kom Tierra, den första singeln från albumet, som är en hyllning till Pachamama – moder jord på aymara.

Gitte Pålsson är sångerska och estradör med magisterexamen i musikterapi från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. På 1980-talet reste hon till Bolivia som nyutbildad rytmikpedagog för att arbeta med barn och musik. På Palladium framför hon några av Matilde Casazolas sånger i översättning av henne och Johan Cronehed. Matilde, som varit Gittes gitarrlärare, är en av Bolivias mest folkkära poeter och visdiktare. 2015 släppte Gitte och Juan Carlos Cordero skivan Canciones de Matilde.

Cesar Salazar är en traditionsbärare av aymarakulturen som behärskar flera instrument sedan barnsben, däribland panflöjter (siku), kena och trummor. Så här berättar han:
”I aymarakulturen där jag har mina rötter har musiken en central roll. Traditionell andinsk musik står alltid i kontakt med Pachamama, moder jord, vilket influerat Khala Uma. När jag var 6 år började jag spela siku i en grupp med barn, unga och äldre. Vi spelade på viktiga högtider för att underhålla, men även för att skapa kontakt med och visa tacksamhet för Pachamama, vår moder jord. Jag spelade i flera musikgrupper och det var så jag mötte Gitte och tillsammans bildade vi Khala Uma. Bakom vår nyskapade musik finns aymarafolket och Bolivias traditionella folkmusik, som med sin glädje och sorg alltid skänkt oss kraft och vilja.”

Konserten genomförs med bidrag från Malmö Stad.
Skivan har spelats in med bidrag från Region Skåne och Kulturrådet.

Gillar du också kultur och musik?

Få konserttips och senaste nytt direkt till din inkorg.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.