Anna Christensson har sedan sin diplomkonsert 2007 etablerat sig som klassisk pianist med ovanligt bred repertoar. Hon brinner särskilt för att sänka trösklarna för publiken genom att ha ett musikantiskt förhållningssätt till repertoaren, utan att för den skull ge avkall på sin konstnärliga integritet. Hon har fått flera utmärkelser och har varit solist med ett flertal av de svenska större orkestrarna.
Anna Christensson intresserar sig inte bara för den stora klassiska och romantiska repertoaren, utan också för musik som ligger lite vid sidan av allfarvägarna och har bidragit till att sprida intresset för svensk musik utomlands genom flera kritikerrosade skivinspelningar. Hon är en flitig kammarmusiker som också gjort en rad samarbeten på såväl dans- som teaterscener. Som medlem i Curious Chamber Players, en ensemble för samtida kammarmusik, har hon framträtt på en lång rad internationella festivaler och uruppfört närmare 200 verk. Hon har varit kapellmästare på Kungliga Operan i Stockholm, och sedan 2014 är hon musikalisk ledare för stockholmsbaserade Kamraterna Opera.
Dagens program, Goldbergvariationerna, publicerades första gången 1741 i Nürnberg. De bildar avslutningen på Bachs enormt ambitiösa projekt Clavier-Übung som han jobbade på i tio år och där han utforskade den tidens gränser för vad man kan göra på ett klaverinstrument. Temat och de flesta variationerna går i G-dur, utom nummer 15, 21 och 25 som går i g-moll. Variationerna är strukturerade så att var tredje är en kanon där samma melodi spelas med viss förskjutning i två olika stämmor samtidigt. Nr 30 är en sammanflätning av olika populära visor, ett slags potpurri eller musikaliskt skämt. Goldbergvariationerna skrevs för tvåmanualig cembalo men spelas ofta på piano eller andra instrument, som t.ex. stråktrio.
Verket tar ca 50 minuter i sin helhet och spelas utan paus.
Konserten livestreamas via Palladium Malmös youtubekanal. Klicka här för att komma direkt till livestreamen.