Panelsamtal ”Jämställdhet och inkludering i Skånes nutida konstmusikliv” med KVAST

Panelsamtal KVAST

Vi är i ett kulturliv ”post-covid”. Efter två år med extrainsatta krisstöd krymper nu kulturbudgeten. Hur påverkas Malmös arrangörer och institutioner för nutida konstmusik av detta när de beslutar om sina program? Vad leder det till för utbud för publiken? Vad innebär det för arbetet mot ökad jämställdhet och mångfald inom det nutida konstmusikfältet?

Den här panelen samlar representanter från några av Malmös scener för nutida konstmusik och experimentell musik för att ta reda på vilka utmaningar de möter i det rådande kulturklimatet och hur de ser på framtiden. Samtalet kommer bland annat undersöka hur utrymmet och viljan att ta risker påverkas av en minskande budget, på vilket sätt inflationen fått märkbara effekter för arrangörerna, artisterna och dess publik, och om var Malmös scener för experimentell och nutida konstmusik ser sig om 20 år.

Det blir även tillfälle att diskutera och ställa frågor för dig som deltar i publiken.

Katja Heldt, doktorand i musikvetenskap vid Lunds Universitet, modererar samtalet.

Efter panelsamtalet finns det möjlighet att gå på konserten Tidens betydelse med Orkester Moderna Musica kl 19.00 med bland annat ett uruppförande av Hanna Blomberg.
Läs mer och köp din biljett till konserten här.

Panelen består av:
Anna Drake, symfonisk producent på Malmö Live Konserthus
Petra Huisman, konstnärlig ledare för Scenkonsten på Inkonst
Christian Sundewall, Biträdande orkesterchef Musica Vitae, producent Musik i Syd
Agata Tuchołka, styrelsemedlem och musiker i Ars Nova Ensemble

Om Panelen:
Petra Huisman är konstnärlig ledare för Scenkonsten på Inkonst i Malmö sedan 2018. Hon är initiativtagare, tillsammans med koreografen Alma Söderberg, till scenkonstfestivalen EAREYE. Huisman har också arbetat på Stockholms stadsteater, Stockholms improvisationsteater, Orionteatern och Bombina Bombast, vars styrelse hon var ordförande fram till 2021. Hon har suttit i  juryn för CPH STAGE internationella dagar och kurerade HAUT´s residensformat IN PROCESS med fokus på tematik populärkultur.

Agata Tuchołka är flöjtist, frilansare och flöjtlärare. Hon har utbildat sig vid musikhögskolor i Poznan i Polen, Malmö och Hartford (USA). Samtidigt som hon studerade, frilansade hon och spelade med många orkestrar och kammarmusikensembler i Polen, Sverige och i USA. Sedan några år tillbaka är hon också med The String Theory Orchestra, som tillsammans med den svenska indie artisten José González, fick turnera i hela Europa och USA. På hemmaplan i Malmö, där Agata bor, sysslar hon främst med nyskriven konstmusik och är en av medlemmar och ledare i Ars Nova Ensemble Malmö, en grupp som ägnar sig exklusivt åt modern konstmusik. Sedan 2020 undervisar hon även på Kulturskolan i Helsingborg.

Anna Drake är symfonisk producent på Malmö Live Konserthus där hon producerar ett brett utbud konserter med Malmö SymfoniOrkester. Dessförinnan arbetade hon som musikproducent vid Malmö universitet och har hon även jobbat som tvärflöjtist i över 10 år. Förutom nära samarbeten med bland andra Kungliga Hovkapellet, Göteborgs Symfoniker och Sveriges Radios Symfoniorkester har Anna spelat med ny musik-ensemblerna Curious Chamber Players, Scenatet och Athelas Sinfonietta. Anna har stor erfarenhet av nutida programläggning och hur det öppnar dörrar till att kunna prioritera mångfald och jämställdhet i den klassiska musikvärlden.

Christian Sundewall är biträdande orkesterchef för kammarorkestern Musica Vitae med bas i Växjö och producent hos Musik i Syd sedan 2022. Hos Musica Vitae jobbar han bland annat med deras programsättning, ett arbete som han brinner för. I detta arbete har jämställdhetsfrågorna ett stort fokus.  Christian är utbildad cellist och har arbetat i 25 års tid i flera av Skandinavens orkestrar, och var medlem i Malmö Operaorkester mellan 2006–2022. Christian är en av initiativtagarna till LuKaS  (Lunds Kammarsolister), och var fram till 2022 dess ordförande. 2022 var ett succéår för LuKaS, då deras debutskiva med sopranen Sofie Asplund blev Grammis-nominerad och orkestern tilldelades Lunds Kommuns kulturpris.

Katja Heldt, moderator
Katja Heldt is enrolled as a PhD candidate at Lunds University in Sweden researching on women in the studios for electronic music in the early beginnings of Electronic Music. She studied musicology at the University of Cologne, Université de Montréal and Humboldt University Berlin with a focus on electronic music, transculturality and decolonization in new music. As an author, she writes for music magazines such as Positionen, Neue Zeitschrift für Musik, Dissonance, Circuit – Musiques Contemporaines, The Wire, Glissando and VAN. She works for the Darmstadt Summer Course for New Music and was responsible as project manager for the research projects ”DEFRAGMENTATION – Curating Contemporary Music” on gender equality and diversity in contemporary music festivals and ”Donaueschingen Global” as part of the 100th anniversary of the Donaueschinger Musiktage.

 

 

Gillar du också kultur och musik?

Få konserttips och senaste nytt direkt till din inkorg.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.