Tomas Andersson Wij

Tomas Andersson Wij framför en husfasad

Tomas Andersson Wijs bästa tid är nu. Drygt 20 år in i karriären har han etablerat sig som en av sin generations stora berättare och scenpersoner. Det tolfte albumet i ordningen, Högre än händerna når, som har tagits emot med öppna armar av både publik och kritiker, pekar ut en delvis ny riktning i hans produktion – med ett modernare, mer pianobaserat sound.

Under pandemiåret 2020 passade TAW på att starta motgångspodden Hundåren, där han talar med artistkollegor om de värsta åren i karriären. Podden, som under hösten 2020 porträtterat bl.a. Nina Persson, Titiyo, Henrik Schyffert och Peter LeMarc har blivit en succé. Den 18 januari startar säsong två.

– Det jag längtar efter allra mest nu är att få komma ut och spela, säger Tomas Andersson Wij. Jag saknar publiken. Jag saknar till och med vägkrogarna. Ett så här långt uppehåll från scenen har jag aldrig haft och jag kommer aldrig mer att ta den för given.

TAW har sig med sig två klaviaturspelare, Gustaf Karlöf (Niki & the Dove) och Andreaz Hedén (Jonathan Johansson mfl). Final på Cirkus i Stockholm 7 december.

”Jag vill alltid hitta det gyllene snittet mellan intimitet och mäktighet. Den här triosättningen ger mig precis lagom mycket frihet”, säger Tomas Andersson Wij.

TAW släppte under pandemiåret den kritikerrosade skivan Högre än händerna når. Han har också väckt stor uppmärksamhet med sin podd Hundåren, där han intervjuar artistkollegor om motgångar i karriären. Podden är just nu inne på sin tredje säsong.

Gillar du också kultur och musik?

Få konserttips och senaste nytt direkt till din inkorg.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.